Fotballrefleksjon #3 - Kvalitetssjekken
Postet av Tor Åsmund Leikvoll den 9. Nov 2013
Mange har fulgt laget eller lagene gjennom hele barne- og ungdomsskolen mens andre har sluttet underveis når fotballkompetansen etter eget sigende ikke strekker til. Andre igjen tar utfordringen og utvikler seg videre gjennom trenerkurs eller på andre måter. Tenk gjennom det faktum at alle har ulik kompetanse som det antagelig er bruk for mye lenger enn man selv tror. Et velfungerende foreldreteam med ulike personlige egenskaper kan skape fantastiske resultater.
For å gjennomføre treninger med høy kvalitet er man avhengig av kompetanse og engasjement. Kompetanse kan alle tilegne seg mens engasjementet kommer innenfra. Begge deler er like viktige! En annen ting som er viktig, og som jeg tror mange ikke tenker så mye gjennom, er at alle aldre har ulike forutsetninger. Det betyr at man må ta hensyn til forskjeller både fysisk, sosialt og i forhold til modningsnivå.
Hva kjennetegner aldersgruppen 6-10 år? Det kan eksempelvis være stor aktivitetstrang, kort konsentrasjonstid, stort vitebegjær og selvsentrerte unger. Hva kan man gjøre for å ta hensyn til dette på treningen? Det kan eksempelvis være å ha mye aktivitet med høy intensitet, mange små grupper, unngå kø, læring gjennom aktivitet, ikke gjennom å forklare for mye, se alle og gi mye ros!
Hva med aldersgruppen 11-13 år? De er antagelig mer lærenemme, mer opptatt av regler og rettferdighet, kan ta mer selvkritikk og mer modne for å skjønne gode og dårlig holdninger for å nevne noe. Hva kan man gjøre for å ta hensyn til dette? Jeg tror det er viktig å stille mer krav. Krav til læringsmomenter, individuelle ferdigheter og generell progresjon. Her kan man bruke mer tid på å veilede og instruere, men det er viktig å vise heller enn å beskrive en øvelse. Vær mer tydelig overfor hvilke holdninger man vil ha, se alle og gi masse ros.
Viktig for å få til gode treninger uansett aldre er god struktur gjennom planlegging, gjennomføring og evaluering.
Norges Fotballforbund har utarbeidet en enkel kvalitetssjekk for barnefotball i forhold til hvordan en trening blir gjennomført. Man mener det er sammenheng mellom å benytte de riktige verdiene som virkemidler og kvaliteten på gjennomføringen. De har laget en kort spørreundersøkelse der man gir poeng fra 1-3 med ulike svaralternativ som eksempelvis alltid – innimellom - aldri:
1. Vi er alltid 4 eller færre utespillere på laget når vi spiller smålagsspill
2. Vi står aldri lenge i kø ved ferdighetsøvelser
3. Vi spiller mot jevnbyrdige lag slik at vi vinner og taper nesten like mye
4. Treneren vår viser oss det vi skal lære, så øver vi med en gang
5. Treneren vår bruker ikke vanskelige ord
6. Vi har meldt på mange lag slik at vi får masse spilletid når det er kamper
7. Vi spiller smålagsspill over halvparten av treningen
8. Når jeg reiser hjem fra treningen kan jeg si til meg selv; «i dag har jeg vært masse borti ballen og har lyst til å spille fotball allerede i morgen»
Lykke til med treningene fremover både for trenere og for barna og ikke glem SundayLeague inne på BIP gjennom vinteren.
Med vennlig hilsen
Tor Åsmund
For å gjennomføre treninger med høy kvalitet er man avhengig av kompetanse og engasjement. Kompetanse kan alle tilegne seg mens engasjementet kommer innenfra. Begge deler er like viktige! En annen ting som er viktig, og som jeg tror mange ikke tenker så mye gjennom, er at alle aldre har ulike forutsetninger. Det betyr at man må ta hensyn til forskjeller både fysisk, sosialt og i forhold til modningsnivå.
Hva kjennetegner aldersgruppen 6-10 år? Det kan eksempelvis være stor aktivitetstrang, kort konsentrasjonstid, stort vitebegjær og selvsentrerte unger. Hva kan man gjøre for å ta hensyn til dette på treningen? Det kan eksempelvis være å ha mye aktivitet med høy intensitet, mange små grupper, unngå kø, læring gjennom aktivitet, ikke gjennom å forklare for mye, se alle og gi mye ros!
Hva med aldersgruppen 11-13 år? De er antagelig mer lærenemme, mer opptatt av regler og rettferdighet, kan ta mer selvkritikk og mer modne for å skjønne gode og dårlig holdninger for å nevne noe. Hva kan man gjøre for å ta hensyn til dette? Jeg tror det er viktig å stille mer krav. Krav til læringsmomenter, individuelle ferdigheter og generell progresjon. Her kan man bruke mer tid på å veilede og instruere, men det er viktig å vise heller enn å beskrive en øvelse. Vær mer tydelig overfor hvilke holdninger man vil ha, se alle og gi masse ros.
Viktig for å få til gode treninger uansett aldre er god struktur gjennom planlegging, gjennomføring og evaluering.
Norges Fotballforbund har utarbeidet en enkel kvalitetssjekk for barnefotball i forhold til hvordan en trening blir gjennomført. Man mener det er sammenheng mellom å benytte de riktige verdiene som virkemidler og kvaliteten på gjennomføringen. De har laget en kort spørreundersøkelse der man gir poeng fra 1-3 med ulike svaralternativ som eksempelvis alltid – innimellom - aldri:
1. Vi er alltid 4 eller færre utespillere på laget når vi spiller smålagsspill
2. Vi står aldri lenge i kø ved ferdighetsøvelser
3. Vi spiller mot jevnbyrdige lag slik at vi vinner og taper nesten like mye
4. Treneren vår viser oss det vi skal lære, så øver vi med en gang
5. Treneren vår bruker ikke vanskelige ord
6. Vi har meldt på mange lag slik at vi får masse spilletid når det er kamper
7. Vi spiller smålagsspill over halvparten av treningen
8. Når jeg reiser hjem fra treningen kan jeg si til meg selv; «i dag har jeg vært masse borti ballen og har lyst til å spille fotball allerede i morgen»
Lykke til med treningene fremover både for trenere og for barna og ikke glem SundayLeague inne på BIP gjennom vinteren.
Med vennlig hilsen
Tor Åsmund
Kommentarer
Logg inn for å skrive en kommentar.
Siste fra Tor Åsmund Leikvoll
29.11.2016
Ny leder for jentefotballen
28.09.2016
Hjertelig velkommen til nye barn
29.08.2016
Keeper - og spisskole
30.04.2016
For noen jenter!
30.04.2016
Keeper - og spisskole
30.04.2016